siDEBAB membesar

Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday, June 29, 2011

Apam Polka CotCot

Salam Hari Rabu ;)
Alhamdulillah masih berkesempatan menaip @ mengupdate blog ini.. hehe
okeh, mood skrg nih asyik nak memasak jek..
xtahu la nape..(maybe baby dlm perut nih nak jdik chef kot)
berbalik pd tajuk entri
skrg kan tgh HOT apam polka dot dot nih kan..
saja saya namakan apam polka COTCOT.. sempena nama tuan punye blog ;)
merata2 dlm tenet nih byk resepi polka dot nih..
search je dlm google@yahoo bykk OOO resepinyer kan..kan..
dan saya sendiri pun amik resepi ini dlm tenet..
tapi yang mne satu, saya sendiri xpasti...
ape2 pun kredit to sape-sape jek la ye yang penah post resepi ini..
jom2.. sape-sape nak wat, leh ikut resepi ini yee
( dalam sukatan cawan )

Bahan-bahan:

3 biji telur - diambil dari peti sejuk

1 cawan gula halus

2 1/2 cawan tepung gandum@blue key

1 sudu kecil ovalette

3 sudu kecil baking powder

150 gm susu segar@ susu cair

Jem blueberry atau lain-lain (ikut suka)
-saya gune coklat rise-

Pewarna


Cara membuat:


1) pukul putih telur sehingga kembang.. ( pukul tangan aje ler.. sbb xde mixer lorr )

2) then, masukkan kuning telur,esen vanilla,gula dan ovallete. pukul sampai kembang gak

3) pas dah kembang, masukkan tepung gandum@bluekey berselang seli dengan susu segar or susu cair..
4) da, siap adunan, leh la buh pewarna ikut suka hati anda sume ;)
-saya pilih biru+hijau-
5) pas tuh, Picitkan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yang telah disusun di dalam acuan.
6) then, masukkan filling kesukaan anda.
7) Picitkan lagi adunan sehingga 3/4 penuh.
8) dan dot dot kan dengan warna kegemaran anda

9) da siap sume, leh la ke proses mengukus.
Kukus di dalam pengukus yang telah dipanaskan dengan api sederhana selama 10-15 mint.

10) tadaa.. nanti apam nih jadik mcm nih..

so, try la cube yee sume ;)
selamat mencuba..

1 comments:

aTy _faRed~ said...

waaahhh..siyes nampak sangat sedap...hurrmm..saye ni tah biler lar nak mencube jugak..;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

There was an error in this gadget